10 نکته مهم در بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی
تقریبا هر فردی تجربه کار با شبکههای اجتماعی را دارد. شبکههای اجتماعی علاوهبر تغییر سبک زندگی مردم، یک انقلاب عظیم در بازاریابی ایجاد کردهاند. کسبوکاری که برای بازاریابی در این کانالها به استراتژیهای مناسبی متوسل شود، قطعا مزایای بینظیری کسب میکند. در این مطلب جدیدترین استراتژیها در فضای مجازی را مرور میکنیم تا 10 نکته مهم و اساسی از دل آنها خارج کنیم. پیشنهاد میکنم این مطلب را از دست ندهید.

ضرورت بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی برای کسبوکارها
اجازه دهید آمار منتشر شده پیرامون برخی از رسانههای اجتماعی را مرور کنیم: فیسبوک ماهانه بیش از 4.5 میلیارد بازدید کننده دارد. اینستاگرام هر روز 500 کاربر فعال را به خود میبیند… همین آمارها نشان میدهد فرصتهای بزرگی در فضای مجازی وجود دارد، بنابراین کسبوکاری که از این فرصتها بهره نبرد، ضرر کرده است.
انتخاب یک استراتژی مناسب در بازاریابی شبکه اجتماعی سبب میشود:
- بازار هدف برند شما را بشناسد
- بازار هدف و مخاطبان شما گسترش پیدا کند
- ارتباط شما با مخاطبان تقویت شود
- ترافیک سایت بیشتر شود
- میزان فروش و درآمد افزایش پیدا کند
اگر به دنبال تقویت استراتژی بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی هستید، این 10 نکته طلایی بسیار کاربردی و مفید به نظر میرسد.

اهداف خود را تعیین کنید
یک استراتژی قوی هم شامل اهداف کوتاه مدت است، هم اهداف بلند مدت. زمانی که به آن چه میخواهید آگاه نیستید، چطور انتظار رسیدن به آن را دارید؟ بدون هدفمندی ارزیابی و تکمیل چیزی میسر نیست و تقریبا تمام فعالیتها در شبکه اجتماعی بیثمر خواهد ماند.
برای هدف گذاری در شبکههای اجتماعی نکات زیر را مدنظر قرار دهید:
- نوشتن اهداف را فراموش نکنید. تحقیقات ثابت کرده نوشتن هدف احتمال دستیابی به آن را تا 40 درصد افزایش میدهد.
- در اهداف خود از اعداد مشخصی استفاده کنید، به عنوان مثال رسیدن به 20 هزار فالوور در اینستاگرام یک هدف عددی محسوب میشود.
- اهداف خود را زمان بندی کنید، برای مثال با توجه به رشد پیج کاری، مشخص کنید برای رسیدن به 20 هزار فالوور چقدر زمان نیاز دارید.
- اهداف بازاریابی در شبکههای اجتماعی باید با اهداف استراتژی جامع بازاریابی هماهنگ باشند.
مخاطبان خود را بشناسید
تعامل با کاربر در شبکههای اجتماعی بسیار مهم است. افراد جامعه از برندهایی که به دنبال کسب سود هستند و اهمیتی به مشتری قائل نمیشوند، بیزارند. البته برای برقراری ارتباط اجتماعی و تعامل با کاربر اول باید شناخت کافی نسبت به مخاطب داشته باشید. تنها در این صورت میتوان با تدوین استراتژی مناسب، انتظارات مخاطب را برآورده کرد.
- شناخت نیازها و خواستههای مخاطب به همراه توجه به او زمینه ساز اعتماد مشتریان میباشد.
راههای متفاوتی برای درک هرچه بهتر مخاطب وجود دارد:
- برگزاری نظرسنجی
- بررسی آمار و اطلاعات رفتار کاربران
- بررسی نظرات و پاسخگویی به آنها
- دریافت بازخورد از مخاطبان
مسابقه اجرا کنید
برگزاری مسابقه یکی از بهترین و جذابترین ترفندهای بازاریابی در شبکه اجتماعی است که باعث افزایش بازدید و تعداد فالوورهای صفحه کاری میشود. ابزارهای زیادی برای برگزاری مسابقه و قرعه کشی وجود دارد.
صد البته تمام مسابقات و کمپینها ثمربخش نیستند. برای موفقیت در این مسیر باید به دو نکته مهم توجه کرد:
- هدایایی که برای برندگان در نظر میگیرید، باید ارزشمند و واقعی باشند.
- مسابقه باید به گونهای برگزار شود که کاربر قادر نباشد در برابر وسوسه شما مقاومت کند.
نکاتی برای اجرای مسابقه در مسیر بازاریابی در شبکههای اجتماعی
اگر به دنبال برگزاری یک مسابقه حرفهای هستید، بهتر است به سوالات زیر پاسخ دهید:
- هدف از برگزاری چنین مسابقهای چیست؟
- در کدام یک از شبکههای اجتماعی اجرا خواهد شد؟
- زمان شروع، زمان پایان و زمان اهدای جوایز چه تاریخی است؟
- چه مسابقاتی برای مخاطبان جذابتر به نظر میرسد؟
پس از این که تصمیم خود را گرفتید، باید با تمام انرژی آن را تبلیغ کنید و به کاربرانی که شما را تبلیغ کردند، امتیاز ویژهای اعطا کنید. لازم به ذکر است برگزاری مسابقه اگر به درستی انجام شود، باعث افزایش مشتریان و فروش شما خواهد شد.

- استراتژی محتوایی آماده کنید
محتوای مناسب برای هر شبکه اجتماعی متفاوت است. اگر برند شما صرفا برای خالی نبودن صفحات پیج یا کانال اقدام به انتشار محتوا میکند، باید بپذیرید بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی را بلد نیستید. یک برند باید بدانید مخاطب خود در کدام شبکه اجتماعی فعالیت بیشتری دارد و همچنین سبک محتوای آن شبکه چه میباشد؟ به عنوان مثال شبکه لینکدین برای بازاریابی کسبوکارها B2B مناسب است، در حالی که اینستاگرام برای کسبوکارهای B2C گزینه بهتری است.
- تکنیکهای سنتی بازاریابی را نادیده بگیرید
روشهای قدیمی بازاریابی دیگر منسوخ شدهاند. چنانچه کسی متوجه شود میخواهید چیزی به او بفروشید، احتمالا از خرید خودداری کند. امروزه افراد جامعه به دنبال برقراری ارتباط و اعتماد به کسبوکارها میباشند. اگر برند شما به این نکته توجه کند، میتواند موفق شود.
طبق آمار مردم از کسبوکارهایی که دائما به دنبال تبلیغ هستند و به تکنیکهای سنتی بازاریابی چنگ میزنند، بیزارند. در یک جمله میتوان گفت: مردم از جایی خرید مینمایند که به آن اعتماد کامل دارند.
- تاثیر محتوای ویدیویی در بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی را دست کم نگیرید
تاثیر تولید محتوای ویدیویی در بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی بر همه افراد روشن است. پیشنهاد میکنیم هرچه سریعتر انتشار محتوای ویدیویی خود را آغاز کنید. شما میتوانید با سبکهای مختلف کار خود را آغاز کنید.
- در ویدیوها زنده (لایو) تعامل به کاربر به بیشتری میزان خود میرسد.
- محتوای جذاب منتشر کنید
فاکتور اصلی موفقیت در شبکههای اجتماعی جذابیت بصری است. هزاران محتوا وجود دارد، بنابراین باید دلیلی برای انتخاب شما وجود داشته باشد. دلایل زیر میتواند کاربر را برای همسویی با شما متقاعد کند:
- اصالت
- تخصص
- ترغیب کاربر در آغاز محتوا
- گرافیک جذاب
- ارزش آفرینی برای مخاطب
جذابیت بصری در شبکه اجتماعی میتواند باعث جلب توجه کاربران به سمت شما شود.

- ارتباط با مخاطبان را حفظ کنید
زمانی که ارتباط خود با مشتریان کاسته شود، روز به روز مشتریان شما نیز کاهش پیدا میکند. اما اگر مردم کسبوکار شما را بشناسند و بفهمند که به مخاطب خود اهمیت قائل میشوید، احساس خوشایندی نسبت به برندتان پیدا میکنند. این احساس خوشایند به معنای اعتمادسازی و در نهایت خرید از شما است. شبکههای اجتماعی یک فرصت ایده آل برای ارتباط سازی است و با پیروی از راهکارهای ساده، از جمله پاسخ به کامنت مخاطبین، مشتریان شما افزایش پیدا میکند.
- از ابزارهای مناسب استفاده کنید
استفاده از ابزارهای مناسب برای فعالیت در شبکههای اجتماعی کار شما را تسهیل میبخشد. برخی از ابزارهای توسط خود برنامهها ارائه میشود، به عنوان مثال ابزار اینسایت در اینستاگرام به تحلیل رفتار کاربران در این رسانه میپردازد. برخی دیگر از ابزارها توسط شرکتهای مختلف توسعه داده میشوند که با خرید اشتراک میتوان از آنها برای بازاریابی استفاده نمود.
بازاریابی به واسطه شبکههای اجتماعی همانند ساخت یا بنا است. در آغاز باید پایه بچینید و در ادامه با استفاده از ابزارها و ایدهها، پروژه را تکمیل کنید. شما میتوانید امور جزئیتر را به ابزارها واگذار کنید و تمرکز خود را روی فرآیندهای مهمتر جمع کنید. برای مثال اجازه دهید پست گذاشتن در اینستاگرام را بررسی کنیم. به جای این که هر روز سر یک ساعت خاص پست منتشر کنید، کار را به یک ربات واگذار کرده و تمرکز خود را روی تولید محتوای تخصصی خرج کنید.
- تبلیغات را جدی بگیرید
اگر بهترین محتوا را تولید کنید، اما دیده نشود، سودی عایدتان نمیشود. تبلیغات حرفهای و صحیح بازدیدتان را افزایش میدهد و درآمد شما را متحول میکند. تولید محتوای تخصصی و تبلیغات مناسب دو فاکتور موفقیت در شبکههای اجتماعی محسوب میشوند، فاکتورهایی که باید در تعادل باشند.
- موفق شدن در بازاریابی از طریق شبکه اجتماعی تنها به واسطه تولید محتوا (بدون تبلیغات) دروغ بزرگی است.
سخن پایانی
فعالیت در شبکههای اجتماعی نظیر لینکدین، اینستاگرام، توییتر و … کار سادهای نیست، با این حال برای کسبوکارها از نان شب واجبتر است. اگر میخواهید در بازاریابی از طریق شبکههای اجتماعی موفق عمل کنید، باید به روز باشید و از ترندهای جدید آگاه شوید. در حال حاضر آمارها نشان میدهد محتوای ویدیویی و استوری اینستاگرام بیشترین بازدهی را برای کسبوکارها دارند، اما شاید در آینده این روال تغییر نماید.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)