به صورت کلی پشتیبانی به معنی ارائه خدماتی نظیر نصب، نگهداری و در ادامه استقرار و راه اندازی سیستم‌ها به منظور کارایی و تداوم سرویس‌دهی به آن‌ها است که در قالب قراردادهایی میان شرکت‌ها و مشتریان ارائه می‌شود. در شرکت‌های نرم‌افزاری به خصوص شرکت‌هایی که در زمینه تولید نرم‌افزار حسابداری فعالیت می‌کنند، یک واحد پشتیبانی که از افراد با تجربه و مسلط تشکیل شده است، وجود دارد و در زمینه خدمات‌رسانی، آموزش و رفع مشکلات به وجود آمده برای مشتریان فعالیت می‌کنند. برای روشن‌تر شدن وظیفه این واحد، مثالی به شرح زیر ارائه می‌دهیم:

  • از دید مشتری: در نظر بگیرید که شما یک نرم افزار حسابداری تهیه کرده‌اید و در ثبت اسناد به مشکل خورده‌اید، اولین راه‌حل از نظر شما تماس با واحد پشتیبانی نرم افزار است. پس از تماس با واحد مربوطه شما توقع دارید شخص پاسخگو کاملا به مسائل حسابداری کامپیوتری و … مسلط باشد و با صبر و حوصله برای حل مشکل شما وقت گذاشته و شما را راهنمایی کنید.
  • از دید شرکت: ممکن است تماسی از سمت مشتری مبنی بر عدم کارکرد صحیح کامپیوتر یا نرم افزار حسابداری دریافت کنید. در این حالت شما شخص پاسخگو هستید و باید به مسائل مربوط به بخش کاری خود مسلط بوده و با صبوری به مشکل مشتری گوش دهید و مشکل به وجود آمده را حل کنید.

نیاز به به روز رسانی در نرم‌افزارها

نرم‌افزارهای حسابداری از آن دسته نرم افزارها هستند که به طور مدام نیاز به به روز رسانی، رفع عیب و اضافه شدن امکانات جدید برای پاسخگویی به نیازهای جدید مخاطبان خود دارند. از این رو نیاز به پشتیبانی در نرم‌افزار حسابداری یک نیاز جدی به شمار می‌آید. در مثال فوق و مثال‌هایی از این قبیل از شما به عنوان کارشناس پشتیبانی انتظار می‌رود که کاملا نسبت به مسئولیت خود آگاه بوده و از تخصص بالایی برخوردار باشید زیرا در غیر این صورت امکان ارائه خدمات مناسب به مشتریان را نخواهید داشت.

تغییر روش‌های ارائه پشتیبانی

در گذشته، ارائه خدمات پشتیبانی به صورت حضوری انجام می‌گرفت اما امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و پیوند خوردن تمام امورات با اینترنت، در اکثر خانه‌ها و شرکت‌ها اینترنت وجود دارد و اکثر خدمات نرم افزاری و پشتیباتی به صورت آنلاین صورت می‌گیرد و همین امر باعث شده که ارائه خدمات پشتیبانی با سرعت بسیار بالاتری ارائه شود و هزینه‌ها کاهش چشم گیری داشته باشد.

تخصص در پشتیبانی

ممکن است شما تصور کنید که کارشناس پشتیبانی فقط به دانش فنی و کامپیوتر نیاز دارد، ولی بسته به نوع فعالیت مجموعه، کارشناسان نیازمند تخصص‌های جداگانه برای ارائه خدمات مناسب هستند. برای مثال فعالیت در واحد پشتیبانی شرکت نرم‌افزار حسابداری علاوه بر تخصص کامل در زمینه کامپیوتر، نیازمند شناخت کامل نرم‌افزار، امکانات و ماژول‌ها، تسلط به بانک اطلاعاتی و آشنایی کلی با مباحث مالی و حسابداری است.

در پایان برخی از وظایف کارشناسان و پشتیبان‌های نرم‌افزار را ذکر می‌کنیم:

  • نصب و راه‌اندازی اولیه نرم‌افزار برای سیستم یا سرور
  • آموزش کارکرد با نرم‌افزار
  • ارائه خدمات و رفع عیب نرم‌افزار
  • بالابردن سطح اطلاعات و سواد شخصی درحوزه مسئولیت
  • ارائه گزارشات دوره‌ای به مدیر پشتیبانی

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیمحصولاتتماس با مادرباره ما
Call Now Button