با 6 نشانه بی‌توجهی به مشتریان آشنا شوید

یکی از مهمترین اهداف هر کسب‌وکار، مشتری مداری و دادن حق به مشتری است. با توجه به پیچیدگی‌های دنیای امروز دستیابی به این هدف، نیازمند رعایت ریزه کاری‌های خاصی در برخورد با مشتریان است. جالب است بدانید درصد زیادی از دلایل موفقیت یا عدم موفقیت یک شرکت، به نحوه برخورد با مشتری بازمی‌گردد. می‌خواهم 6 رفتار که بیانگر بی توجهی به مشتریان است را معرفی کنیم. اگر می‌خواهید در میان شرکت‌های موفق باشید، بهتر است با راهکارهایی که در این مقاله ارائه می‌شود، از این رفتارها پرهیز کنید.

آمارها نشان می‌دهد 86 درصد از مشتریان تمایل دارند در ازای دریافت خدمات بهتر و پشتیبانی مناسب، هزینه بیشتری بپردازند بنابراین هزینه برای جلب رضایت مشتریان یک سرمایه‌گذاری آینده نگرانه محسوب می‌شود.

اگر همیشه نیازهای مشتریان را نادیده بگیرید، درآمد شرکت در آینده با چالشی جدی مواجه می‌شود. برای جلوگیری از این حادثه، ضروری است برخی از اشتباهات متداول در برخورد با مشتری را شناخته و از انجام آن‌ها دوری کنید. اجازه دهید 6 اشتباه رایج در برخورد با مشتری را بررسی کنیم.

برای شناخت مشتریان وقت نمی‌گذارید

اگر افراد زیادی با کسب‌وکار شما تعامل دارند، باید خوشحال باشید. اما آیا شناخت کافی نسبت به این جامعه دارید؟ تبلیغات یک فرصت آیده‌آل برای معرفی محصولات و خدمات است. اما اگر شناخت کافی نسبت به مشتری حاصل نشود، تبلیغ هیچ سودی ندارد.

رفتار مناسب در قبال مشتریان تنها با درک نیازها و سلایق آن‌ها حاصل می‌شود. اگر در این زمینه مشکل دارید، شرکت‌های بازاریابی می‌توانند به شما مشاوره دهند. پیشنهاد می‌کنم شرکت خود را از تخصص این شرکت‌ها محروم نکنید.

دسترسی مشتریان به شما محدود است

پشتیبانی ضعیف یکی از نقاط ضعف اغلب کسب‌وکارها محسوب می‌شود. چنانچه مشتری بخواهد نظر خود را پیرامون محصول یا خدمت شرکت ارائه دهد، باید مسیر ارتباط میان او و شما بسیار ساده و سریع طراحی شده باشد.

ساده‌ترین و البته ناکارآمدترین روش، طراحی صفحه تماس با ما است. در چنین صفحاتی مشتری می‌تواند نظر خود را به صورت پیام متنی برای پاسخگویی عوامل ارسال کند. اما چه سود که بیشتر این پیام‌ها بدون پاسخ باقی می‌مانند. این کار زمینه نارضایتی مشتری را فراهم می‌کند.

با گسترش شبکه‌های اجتماعی، در حال حاضر بسیاری از شرکت‌های موفق بخشی از پشتیبانی برند خود را به این فضا انتقال داده‌اند.

مهم نیست از چه روشی استفاده می‌کنید. مهم در دسترس بودن برای مشتری در هر ساعت از شبانه روز است، به طوری که مشتری بتواند در هر زمان مشکلات و نظرات خود را با شما در میان بگذارد.

به نظران مشتریان توجه نمی‌کنید

تنها ایجاد یک کانال ارتباطی برای تعامل با مشتری کافی نیست. کسب‌وکار شما نیاز به افراد آموزش دیده دارد تا ارتباط موثری با مشتریان برقرار کنند یا به اصطلاح تعامل سازنده داشته باشند. شنونده بودن خوب است، اما زمانی که با عمل همراه باشد. اگر به شکایات مشتری رسیدگی نشود، اعتبار بیزنس شما سلب خواهد شد.

پرسیدن سوالات مناسب و ریشه یابی مشکلات وی تا رسیدن به راه حل کاربردی بسیار مهم است. بنابراین باید تلاش کنید با پرسیدن سوالات به جا، مشتری را برای حل مشکلش راهنمایی کنید.

از ارزش‌های کسب‌وکارتان چشم پوشی می‌کنید

حفظ اهداف و ارزش‌ها با توجه به شرایط اقتصادی کار دشواری است، با این وجود نادیده گرفتن آن‌ها خسارات جبران ناپذیری بر شرکت و تصویر برند در ذهن مشتری ایجاد می‌کند.

عموم جامعه به اهداف و ارزش‌ها، چه کاری و چه اخلاقی، توجه ویژه‌ای دارند. بنابراین باید اهداف و ارزش‌های خود را برای تک تک کارکنان روشن کنید و آن‌ها را در تبلیغات و عملکرد کلی کسب‌وکار به کار بگیرید.

کسب‌وکار شما هماهنگی لازم را ندارد

ناهماهنگی میان ارکان مختلف شرکت منجر به دید منفی مشتریان درباره برند می‌شود. هماهنگ بودن بخش‌های مختلف در موفقیت کلی شرکت نقش اساسی دارد. لازم است مشتری مداری در قالب یک ارزش مهم به تمام بخش‌ها تعریف شود و راهکارهای مناسب برای پاسخگویی به مشتری فراهم شود.

در کسب‌وکار خود شفاف نیستید

نتایج یک شرکت تحقیقاتی در سال 2019 بسیار جالب توجه است. بر اساس آمارهای این شرکت، 80 درصد مشتریان برای استفاده از محصول یا خدمت یک شرکت باید اعتماد کافی به آن داشته باشند.

شفافیت بهترین راهکار برای جلب اعتماد مشتری است. پنهان کردن اهداف، ارزش‌ها، صورت‌های مالی و مالیاتی و هرگونه مخفی کاری باعث سلب اعتماد مشتری می‌شود. تلاش کنید به صورت پیوسته اوضاع شرکت را به گوش مشتری برسانید، بحران‌ها را صادقانه بیان کنید، اشتباهات را گردن بگیرید و برای جبران آن وارد عمل شوید.

سخن پایانی

بقای هر کسب‌وکاری بر پایه 2 اصل ارتباط و اعتماد گره خورده است. قانون کلی بسیار ساده است: برای مشتریان خود احترام و ارزش قائل شوید تا آن‌ها هم همین کار را در قبال شما انجام دهند. فراموش نکنید موفقیت کسب‌وکار شما در گرو ایجاد یک رابطه پایدار می‌باشد. پس رفتار خود را برای ایجاد یک رابطه عمیق و پایدار تغییر دهید.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیمحصولاتتماس با مادرباره ما
Call Now Button