راهنمای جامع فروش آنلاین محصولات

امروزه با توجه به گران بودن اجاره و هزینه‌های افتتاح یک مغازه، بسیاری از صاحبان کسب‌وکار تمایل دارند که به سمت فروش اینترنتی بروند و فروش سنتی را کنار بگذارند. در واقع فروش اینترنتی جایگزینی راحت و پرسود است که بسیاری از کسب‌وکارها ترغیب می‌کند که به این سمت قدم بردارند.

قبل از برنامه‌ریزی برای آغاز فروش اینترنتی کالاهای خود، ابتدا بررسی کنید آیا از پیش نیازهای لازم برای این کار برخوردار هستید یا نه؟ برای اینکه این مساله را متوجه شوید باید موارد زیر را داشته باشید:

  1. کالایی برای فروش
  2. راهی برای دسترسی خریداران اینترنتی به محصولات
  3. فرآیندی برای انبار کردن محصولات و ارسال سفارشات خریداران

 

این مطلب قرار است گام به گام نحوه راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی را نشان دهد، در واقع از آغاز تا به نتیجه رساندن فعالیت‌هایی که منجر به فروش محصولات می‌شود. همچنین در این مطلب درباره مسائلی صحبت خواهیم کرد که باعث افزایش کارایی و سوددهی فعالیت‌ها می‌شود. اگر شما هم سودای فروش آنلاین را دارید، بهتر است این مقاله را از دست ندهید.

راه‌اندازی تجارت آنلاین عموما دارای روندی است که پیش از شروع یک بخش خاص، می‌توان فعالیت‌های مدنظر خود را به صورت داوطلبانه انتخاب کرده و ابتدا آن را به سرانجام رساند. برای مثال چنانچه هنوز درباره کالایی که تمایل به فروش آن دارید، تصمیم نگرفته‌اید، می‌توانید پیرامون ابزارهای مختلف فروش آنلاین جستجو کنید و اطلاعات خود را پیرامون این موضوع گسترش دهید. چه بسا با کسب اطلاعات در این بخش ایده جدید برای فروش یک محصول با سوددهی بیشتر به ذهن شما خطور کند. در هر صورت باید بدانید مراحل مختلف راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی کالا با همدیگر در ارتباط بوده، اما ترتیب خاص و منظمی برای انجام آن وجود ندارد.

برای تامین و عرضه کالا برنامه ریزی کنید

از جمله مسائل مهمی که جهت فروش اینترنتی باید بدان آگاه باشید، منابعی است که به واسطه آن می‌توانید کالای مدنظر را تامین نمایید. بسیاری از فروشندگان آنلاین محصولات خود را از عمده فروشی‌ها تهیه می‌کنند اما تعداد زیادی هم سعی می‌کنند محصولات تولیدی خودشان را به فروش برسانند. در این میان گروهی دیگر نیز با شرکت‌ها و کارگاه‌های تولیدی قرار می‌بندند تا کار تولید محصولات را به آن‌ها واگذار نمایند. یک روش دیگر برای فروش آنلاین تولید محصولاتی است که مشتری سفارش می‌دهد. محصولاتی که پس از درخواست مشتری تولید شده و از انبار عرضه کننده مستقیما به دست او می‌رسد.

به طور کلی روش‌های مختلفی برای تامین محصولات فروشگاه وجود دارد. در ادامه این روش‌ها را به هم مرور خواهیم کرد:

کالاهای تولیدی خود را بفروشید

اگر مالک یک کارگاه تولیدی هستید، اولین پیش نیاز لازم برای آغاز تجارت اینترنتی مهیا است. در این صورت نیازی به تامین محصول نخواهید داشت، چرا که شما می‌توانید کالای تولیدی خودتان را به فروش برسانید. تنها کافی است یک روش مقرون به صرفه برای بسته‌بندی و ارسال کالا پیدا کنید.

محصول خود را به کمک دیگران ایجاد کنید

اگر شرکت یا کارگاه تولیدی ندارید، نیازی به نگرانی نیست. می‌توانید محصول طراحی شده خودتان را با همکاری دیگران بسازید. در این صورت مشکلی برای تامین کالا نخواهید داشت.

 

کالاهای آماده بفروشید

بسیاری از افراد فروش خود را به خرده فروشی‌ها محدود می‌کنند. اگر به دنبال فروش محصولات آماده هستید، این فرصت برای شما وجود دارد تا از عمده فروشی‌ها، کالای مورد نیاز خود را تامین کنید. البته سود حاصل از این روش کمتر از روش‌های قبلی می‌باشد، با این حال مزیت آن کاهش هزینه در مقایسه با تولید است. از طرفی با استفاده از این روش می‌توان هر زمان که نیاز بود کالای عرضه شده را تغییر داد یا کالای جدیدی به لیست محصولات اضافه کرد، اتفاقی که باعث می‌شود برند شما برای مشتریان جذاب بماند.

کالایی تهیه کنید که امکان فروش آن با نام برندتان فراهم باشد

بسیاری از برندها اجازه می‌دهند لیبل برند خود را روی کالاهای تولیدی آن‌ها حک کنید. این یک فرصت ایده‌آل برای کسب‌وکارهایی است که به دنبال معرفی یک برند جدید هستند. به نظر می‌رسد این روش هزینه کمتری نیز داشته باشد. فروش کالا با نام برند به خصوص کالاهایی در زمینه آرایشی بهداشتی، خوراک و پوشاک ایده بسیار جذابی خواهد بود.

فروش کالایی که مستقیم از انبار تولیدکننده یا عرضه‌کننده به دست خریدار برسد

این روش به دراپ شیپینگ شناخته می‌شود. جالب است بدانید دراپ شیپینگ یکی از ارزان‌ترین روش‌ها برای ایجاد کسب‌وکار اینترنتی است، چرا که هزینه‌هایی نظیر خرید یا انبارداری را حذف می‌کند. زمانی که محصول شما به فروش رسید، عرضه کننده‌ای که با او هماهنگ بوده‌اید، موظف است آن را به دست خریدار برساند. در این صورت شما نیز باید معادل قیمت عمده آن را به فروشنده پرداخت کنید. بدیهی است سود این روش بسیار کمتر از روش‌های قبلی است اما به هرحال از بسیاری از هزینه‌های شما کاسته خواهد شد.

بر اساس تقاضا بفروشید

این شیوه را می‌توان یکی از زیرمجموعه‌های دراپ شیپینگ دانست. در این روش نیز عرضه‌کننده محصول آماده است. بعد از ثبت سفارش توسط مشتری، کالای درخواستی ایجاد شده و برای او فرستاده می‌شود. از جمله محصولاتی که برای فروش به این شیوه مناسب هستند، می‌توان به چاپ روی پیراهن، لیوان، بالش و اینگونه محصولات اشاره کرد (طرح چاپ عموما توسط مشتری انتخاب می‌شود). البته در صورتی که خودتان این محصولات را بسازید، سود بیشتری عایدتان خواهد شد، با این حال راه‌اندازی کارگاه تولیدی بسیار هزینه بر است. به این ترتیب انتخاب بهترین روش برای فروش بر اساس تقاضا به خود شما بستگی دارد.

محصولات دیجیتالی بفروشید

محصولات دیجیتال مختلفی برای فروش وجود دارد: تصویر، اثر هنری، تم سایت، موزیک، پادکست آموزشی یا سرگرمی، کتابخانه الکترونیکی، فایل ویدیویی و … از جمله کالاهای دیجیتال پرطرفدار هستند. می‌توان این محصولات را تولید کرد و آن‌ها را نیز فروخت. البته باید محصولات را روی وبسایتی قرار دهید که قابلیت دانلود شدن داشته باشد. در این صورت مشتری با پرداخت هزینه می‌تواند به فایل اصلی دسترسی داشته باشد. البته محصولات دیجیتال تنها به موارد گفته شده ختم نمی‌شود، چرا که شما می‌توانید موارد دیگر را نیز بفروشید.

کدام روش برای تامین محصولات بهتر است؟

همانطور که مطالعه کردید، فرصت‌های زیادی برای فراهم کردن کالای اولیه جهت راه اندازی فروشگاه اینترنتی وجود دارد. انتخاب هرکدام از این روش‌ها به هدف و بودجه شما وابسته است. اگر سرمایه کمی دارید و می‌خواهید درآمدزایی را آغاز کنید، استفاده از دراپ شیپینگ یا فروش کالا بر اساس تقاضا به شما کمک خواهد کرد. این در حالی است که اگر به دنبال ساخت یک برند معتبر هستید، باید به سراغ محصولاتی بروید که امکان فروش با نام برندتان را داشته باشند. اما اگر سرمایه کافی در اختیار شما قرار دارد، بهتر است تحقیق پیرامون عمده فروشی‌ها را آغاز کرده و از میان آن‌ها یکی را به دلخواه انتخاب کنید.

 

اگر اولویت شما فروش محصولات با بیشترین تقاضا می‌باشد، باید بدانید مسائل زیادی در مسیر شما قرار دارد که باید دائما از آن‌ها اطلاع داشته باشید. تحقیق و بررسی مداوم محصولات می‌تواند این دید را به شما بدهد که کدام کالا در حال حاضر تقاضای بیشتری دارد. به این ترتیب می‌توان نیازهای مشتری را درک کرد و برای کسب سودهای بیشتر برنامه‌ریزی نمود.

 

به اعتقاد آنتونی واتسون، فروش کالایی منحصر به فرد که با تقاضای زیادی میان مشتریان مواجه است یا ساخت یک محصول مشابه و فروش آن، به مراتب کار ساده‌تری نسبت به ایجاد یک کالای نسبتا جدید است. اگر شما هم یک محصول شناخته شده را به فروش می‌رسانید، بهتر است بدانید هزینه تولید و بازاریابی شما بسیار کمتر خواهد بود. بدیهی است تولید یک محصول جدید و تبلیغ آن نیازمند صرف هزینه و انرژی زیادی خواهد بود. اگر یک کسب‌وکار کوچک تحقیق مناسبی پیرامون شناسایی کالاهای پرتقاضا نداشته باشد (البته میزان رقابت در فروش نیز باید مشخص شود، محصول نباید رقابت زیادی برای فروش داشته باشد) و روش کم هزینه‌ای برای ادامه فعالیت‌های تجارت اینترنتی پیدا نکند، در بلند مدت محکوم به شکست خواهد بود.

 

کانال‌های ارتباطی برای فروش اینترنتی ایجاد کنید

کانال‌های ارتباطی آنلاین راهی برای دسترسی مشتریان به کسب‌وکار شما و محصولات‌تان هستند. اغلب کسب‌وکارها به همین دلیل اقدام به راه‌اندازی سایت می‌کنند. با این وجود این روش تنها یکی از روش‌های فروش اینترنتی محسوب می‌شود، بنابراین فروشندگان در صورت تمایل می‌توانند از روش‌های دیگری استفاده کنند.

در این‌باره آنتونی واتسون می‌گوید: (صاحبان کسب‌وکاری که به تازگی فروش آنلاین را شروع کرده‌اند، زمانی که متوجه می‌شوند بسیاری از کسب‌وکارهای اینترنتی موفق هنوز سایتی برای خود ایجاد نکرده‌اند، شگفت زده می‌شوند. واقعیت این است این فروشندگان با تکیه بر پلتفرم‌هایی نظیر آمازون، ای بی یا وال مارت فروش خود را گسترش داده‌اند. کسب‌وکارهای موفق دیگری نیز دیده می‌شوند که با استفاده از 2 سایت بزرگ رشد کرده‌اند. بسیاری از کسب‌وکارها نیز با راه اندازی یک کانال ارتباطی نظیر سایت و به کارگیری فضاهایی نظیر آمازون توانسته‌اند به خوبی توسعه پیدا کنند.

به اعتقاد واتسون، 2 عامل مهم در موفقیت این کسب‌وکارها که به چند کانال ارتباطی متوسل شده‌اند، نقش دارند: 1- مدیریت دقیق و مناسب 2- توجه به درخواست‌های مشتریان و برطرف کردن آن در سریع‌ترین زمان

بنابراین به نظر می‌رسد در حال حاضر تکیه بر چند کانال ارتباطی برای موفق بودن فعالیت‌ها بسیار مهم و کلیدی باشد. در ادامه به بررسی برخی از این کانال‌ها می‌پردازیم تا شما هم با آن‌ها آشنا شوید. همین طور که مشغول خواندن آن‌ها هستید، به این موضوع فکر کنید که کدام یک برای شما گزینه بهتری است و می‌تواند مشتریان بیشتری برای برند شما به ارمغان داشته باشد.

یک وب‌سایت با کارایی بالا راه‌اندازی کنید

جهت راه‌اندازی سایت به دنبال یک نام مناسب برای دامنه (دامین= آدرس اینترنتی) باشید. در این زمینه فروشندگان دامنه نیز می‌توانند اسم‌های مختلفی را به شما پیشنهاد دهند. همچنین می‌توانید از سایت‌های بزرگ در این زمینه الهام بگیرید. پس از انتخاب یک دامنه خوب، باید به دنبال یک هاست (فضای میزبانی) بگردید. هاست فضایی است که اطلاعات سایت شما را ذخیره می‌کند. شرکت‌های زیادی در زمینه فروش هاست وجود دارند که می‌توان با توجه به سلیقه و بودجه یکی از آن‌ها را انتخاب کرد. چنانچه برای سایت خود درگاه پرداخت می‌خواهید، باید یک درگاه پرداخت نیز ایجاد کنید، البته در این صورت بهتر است یک نماد برای نشان اعتماد مشتری به سایت نیز تهیه کنید. در داخل ایران نماد اعتماد الکترونیک این کار را به خوبی برای شما انجام می‌دهد.

 

نکته‌ای که حائز اهمیت است، استفاده از یک قالب فروشگاهی برای ایجاد سایت است. این قالب‌ها امکاناتی نظیر فهرست‌بندی و فیلتر کالاها را در اختیار شما قرار می‌دهند. ایمن‌سازی فرآیند خرید، مدیریت موجودی و … از دیگر ویژگی‌های چنین قالب‌هایی است. البته نباید با امکانات زیاد کسب‌وکار خود را دچار چالش کنید، سعی کنید قالبی را انتخاب کنید که متناسب با فروش شما توسعه یافته باشد.

ارائه محتوا به مشتری در وب‌سایت

امروزه بسیاری از کسب‌وکارها فروشگاه اینترنتی خود را با وردپرس راه اندازی می‌کنند. چرا؟ چونکه این سیستم مدیریت محتوا، شرایطی را فراهم می‌کند تا کنترل کاملی بر روی تمام فعالیت‌های سایت داشته باشید. از سویی چنین سایت‌سازی می‌تواند در طراحی و تولید محتوا برای شما انعطاف پذیر باشد. وجود افزونه‌های مختلف وردپرسی اجازه می‌دهد سایت خود را مطابق اهداف تجاری شخصی‌سازی کرده و تجارت آنلاین خود را به بهترین نحو اداره کنید. (بسیاری از افزونه‌های فروشگاهی وردپرس رایگان است مانند ووکامرس که به نظر می‌رسد بهترین و محبوب‌ترین آن‌ها باشد).

با کسب‌وکارهای اینترنتی بزرگ همکاری کنید

هر روز میلیون‌ها مشتری از سایت‌های آمازون، وال مارت یا ای بی بازدید می‌کنند. البته ایران هم فروشگاه‌های آنلاین زیادی مانند دیجی‌کالا، بامیلو و… دارد. استفاده از ظرفیت‌های این فروشگاه‌های موفق می‌تواند به کسب‌وکار شما رونق دهد. شما می‌توانید برای همکاری با این برندها دست به کار شوید و محصولات خود را از طریق آن‌ها به فروش برسانید. چنانچه محصولات شما ثابت نیست، بهتر است به جای ساخت فروشگاه اینترنتی روی همکاری با فروشگاه‌های بزرگ حساب باز کنید.

البته پلتفرم‌هایی مانند دیوار و شیپور نیز در این زمینه وجود دارد، پلتفرم‌هایی که برخلاف باور عموم، فروش در آن‌ها به اشیای دست دوم محدود نیست و می‌توان محصولات تازه را نیز به فروش رساند. آنلاین شاپ‌هایی نیز پیدا می‌شود که به جای فروش انواع کالا روی محصولات خاص تمرکز کرده‌اند. اگر کالای شما جزو این محصولات باشد، مانند وسایل کوهنوردی یا اسب سواری، می‌توانید از آن‌ها کمک بگیرید، چرا که در این صورت مشتریان بیشتری پیدا خواهید کرد.

 

از شبکه‌های اجتماعی برای فروش آنلاین استفاده کنید

شبکه‌های اجتماعی نیز شرایطی را فراهم می‌کنند که می‌توان به واسطه آن اقدام به فروش محصولات کرد. هر پستی که در اینستاگرام منتشر می‌شود، می‌تواند منجر به فروش یکی از محصولات شما شود. البته لازمه موفقیت در این شبکه‌ها استفاده از یک سبک خاص و منحصر به فرد است. در واقع باید برای انتشار پست زمان و انرژی زیادی صرف کنید و خود را متمایز نشان دهید.

 

از اپلیکیشن‌های موبایل برای فروش کمک بگیرید

ساخت اپلیکیشن برای فروش کالا نیز کار سختی به نظر نمی‌رسد. بسیاری از کسب‌وکارهای کوچک به این روش روی می‌آورند، چون که این روش می‌تواند سبب افزایش وفاداری مشتری شده و آن را به مشتریان دائمی برندتان بدل کند. فراموش نکنید هر فرد تعداد محدودی برنامه روی گوشی خود نصب می‌کند، بنابراین اگر می‌خواهید اپلیکیشن شما نیز در میان این تعداد قرار بگیرد، باید ارزش خاصی برای کاربران داشته باشید.

برای گسترش فروش آنلاین برنامه‌ریزی کنید

صد البته نحوه فروش آنلاین کالا به این راحتی نیست که تنها با ایجاد یک و‌ب‌سایت، خریداران بتوانند از شما خرید کنند. فروشندگانی در این زمینه موفق هستند که برای استفاده همزمان از چندین کانال برنامه‌ریزی داشته باشند، به گونه‌ای که حتی برای پست‌های خود در شبکه اجتماعی و ارسال ایمیل نیز یک شیوه اصولی را پیش بگیرند.

واتسون نظر خود را در اینباره اینگونه بیان می‌کند: افرادی که به دنبال فروش اینترنتی هستند، باید این موضوع را بدانند که بازاریابی و فروش مکمل یکدیگرند و به هیچ‌وجه از یکدیگر جدا نمی‌شوند. به عبارتی ساده هر زمان کالایی به فروش می‌رسد، شرایط برای افزایش وفاداری مشتری فراهم می‌شود، با این حال چیزی که باعث افزایش فروش می‌شود، فعالیت‌های مرتبط با بازاریابی است. به همین دلیل فعالیت‌های شما تنها با بازاریابی به نتیجه خواهد رسید.

داشتن برنامه‌ برای افزایش فروش با تبلیغات بسیار مهم است. بنابراین ضروری است روش‌های مختلف تبلیغات آنلاین را به خوبی امتحان کنید. البته هزینه صرف شده برای تبلیغات باید هوشمندانه باشد. مثلا اگر وب‌سایت دارید، تبلیغات همسان و ریتاکدینگ کالا کمک زیادی به افزایش فروش آنلاین آن کالا خواهد کرد. چنانچه محصولات خود را در فروشگاه‌های بزرگ آنلاین می‌فروشید، استفاده از تبلیغات همسان یا تبلیغات بنری کاربران را به سمت صفحات مدنظر خواهد کشاند. اما اگر در شبکه‌های اجتماعی در یک صفحه یا کانال اقدام به فروش محصولات می‌کنید، بهترین کار تبلیغات در همان پلتفرمی است که فعالیت می‌کنید، چرا که استفاده از کانال‌های دیگر منجر به کاهش بازدهی تبلیغات‌تان می‌شود. برای مثال کاربری که در حال مطالعه یک صفحه در وب است و با یک تبلیغات کلیکی مواجه می‌شود، تمایل دارد پس از کلیک روی آن یک صفحه از وبسایت را مشاهده کند. اگر در اپلیکیشن فروش خود را دنبال می‌کنید، باز هم روش‌هایی برای تبلیغات وجود دارد. استفاده از سایر اپلیکیشن‌ها و همچنین ارسال نوتیفیکیشن تبلیغات می‌تواند بهترین گزینه برای شما باشد.

در انتها بدون توجه به این که از چه طریق فروشتان را انجام می‌دهید، هر مکانی که بازار هدف حاضر باشد، محل خوبی برای تبلیغات شما فراهم است. جهت تبلیغات کافی است کلیدواژه‌های مرتبط با محصولات خود را سرچ کنید تا وبسایت‌هایی با محتوای مشابه را پیدا کنید. مثلا اگر فروشنده عسل هستید، اولین لینکی که با جستجوی عبارتی نظیر خواص عسل دیده شود، برای تبلیغات مناسب است.

نحوه پرداخت هزینه محصولات را تحت نظر داشته باشید

نحوه دریافت وجه، فاکتور بسیار مهمی در فروش اینترنتی محسوب می‌شود، البته نحوه انجام این کار به کانال ارتباطی‌که برای فروش انتخاب کرده‌اید، وابسته است. چنانچه بر روی سایت، پلتفرم‌های شبکه اجتماعی یا اپلیکیشن فروش خود را شروع کرده‌اید، به روش خریدی احتیاج دارید که در آن امکان پرداخت هزینه با کارت اعتباری وجود داشته باشد. اگر برای فروش محصولات از فروشگاه‌های آنلاین بزرگ کمک می‌گیرید، پرداخت خریدار به صورت مستقیم به سایت اصلی خواهد بود. البته این پول ظرف مدت زمان معین به حساب شما خواهد نشست. باید بدانیم فروش اینترنتی بدین معنی نیست که یک سایت راه اندازی کرده و مشتریان را به سمت آن هدایت کنیم. تجارت آنلاین امروزی، معنا و مفهوم دیگری دارد. بنابراین باید محصول خود را برای فروش معرفی کنیم و از همان روزهای ابتدایی قابلیت دریافت وجه پرداختی از مشتریان را در هر مکانی داشته باشیم.

انبار کردن کالا، پیگیری سفارش و ارسال آن به مشتریان

برآورده کردن نیازهای مشتری شامل مواردی نظیر انبار کردن کالا، پیگیری سفارش، بسته‌بندی و ارسال آن است که در یک فروشگاه اینترنتی باید به بهترین نحو انجام شود. اگر به دنبال راه‌اندازی فروشگاه اینترنتی هستید، حتما باید توجه ویژه‌ای به این موارد داشته باشید. برآورده کردن نیازهای مشتری یکی از پرهزینه‌ترین فعالیت‌ها در مسیر فروشگاه آنلاین است. هزینه‌ای که بعضا ممکن است از درآمد کسب‌وکارتان نیز بیشتر شود. به فکر صرفه جویی در هزینه‌ها با کم کاری در بخش‌های مختلف برای تامین این نیاز نباشید، چرا که در این صورت ضرر زیادی خواهید کرد. به عنوان مثال بسته‌بندی نامطلوب، تاخیر در زمان ارسال سفارش مشتری و یا حتی عدم موجودی کافی در انبار که بیشتر به دلیل مدیریت نامناسب انبار ایجاد می‌شود، از جمله بزرگترین اشتباهاتی است که می‌تواند یک کسب‌وکار تازه تاسیس را از رشد و توسعه باز دارد.

با به کارگیری ظرفیت‌هایی که برای برآورده کردن نیازهای مشتری پیش روی شما قرار دارد و برنامه‌ریزی برای آن، می‌توانید فعالیت‌های مربوط به این قسمت را طوری پیش ببرید که با نیاز اولیه و بودجه شما تناسب برقرار شود. برآورده کردن نیازهای مشتری در تجارت آنلاین با 4 روش مختلف میسر است که در ادامه به این 4 روش خواهیم پرداخت:

برآورده کردن درخواست مشتری به روش درون سازمانی

برخی امور مانند انبار کردن محصولات و ارسال سفارشات به وسیله خود فروشنده کار زمان‌بری به نظر می‌رسد، با این حال اگر صاحب یک کسب و کار کوچک هستید، با به کارگیری این رویکرد می‌توان در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرد. همچنین انجام این امور توسط خود فروشنده درک کاملی از نحوه امور ایجاد می‌کند، درکی که در ادامه مسیر تجارت و در صورت گسترده شدن فروش حسابی به دردتان خواهد خورد.

 

برآورده کردن درخواست مشتری به روش برون سپاری

بسیاری از فروشندگان موفق نیز فرآیند برآورده کردن نیازهای مشتری را به یک شرکت واسطه محول می‌کنند، شرکت‌هایی که برای این کار تاسیس شده‌ باشند. این کار باعث می‌شود زمان کافی برای رسیدگی به سایر امور از جمله ارتقای کانال‌های ارتباطی فروش و تامین محصولات را داشته باشید و با قدرت بیشتری فعالیت‌ها را ادامه دهید. جالب است بدانید این روش نسبت به روش قبلی، هزینه به نسبت کمتری داشته و می‌تواند فعالیت‌ها شما را همسو با درخواست مشتری تغییر دهد.

 

برآورده کردن درخواست مشتری به روش دراپ شیپینگ

در این مقاله به نحوه اجرای این روش در فروش اینترنتی پرداخته شد، روشی که با استفاده از آن نیازی به انبارداری و مدیریت آن نخواهید داشت. در این روش عرضه کننده وظیفه انبارداری را به جای شما برعهده می‌گیرد و موظف است درخواست‌ها را برآورده کند. به این ترتیب هر زمان محصولی با استفاده از این روش فروخته شود، بخشی از مبلغ آن به تامین کننده پرداخت می‌شود. اگر چه سود این روش می‌تواند کمتر باشد، اما فراموش نکنید هزینه‌هایی نظیر انبارداری از بودجه شما حذف می‌شود.

 

برآورده کردن درخواست مشتری به روش ترکیبی

با تمام تفاسیر، شاید شما کسب‌وکار شلوغی را مدیریت می‌کنید و فروشتان بسیار گسترده است. در این صورت بهترین و مقرون به صرفه‌ترین روش برای برآورده کردن نیازهای مشتریان ترکیبی از 3 روش یاد شده است. شما می‌توانید با توجه به برنامه‌‌ریزی پیش بروید و درخواست‌ها را به صورت درون سازمانی پیش ببرید یا اقدام به برون سپاری آن‌ها کنید. چنانچه به دنبال گسترش خط تولید خود هستید، دراپ شیپینگ می‌تواند به شما کمک کند و از سرمایه‌گذاری بیشتر جلوگیری کنید.

بر اساس گفته‌های آنتونی واتسون: برای کسب‌وکارهای کوچک با تعداد سفارش‌های کمتر از 100 عدد در ماه، ارزان‌ترین و بهترین روش برای برآورده کردن درخواست‌ها، روش درون سازمانی است. اما با گسترش تدریجی کسب‌وکار باید محاسبه کرد که آیا صرف وقت به صورت شخصی برای این کار مفید است؟ یا این که ترجیح می‌دهید این فعالیت‌ها را برونسپاری کنید و تمرکز خود را روی تولید بیشتر و گسترش بازار معطوف کنید؟

برونسپاری امور زمانبر مثل تعیین سفارش‌ها یا بسته‌بندی کالا و ارسال آن، زمان بیشتری برای شما ذخیره می‌کند و کمک می‌کند به سایر امور کسب‌وکارتان رسیدگی کنید.

 

بهترین روش برای برآورده کردن نیازهای مشتری

هر وقت پروسه فروش آنلاین را آغاز کردید، حتما بایست از نحوه کار تمامی روش‌های گفته شده پیرامون برآورده کردن نیازهای مشتری آگاهی کسب کنید و درباره زمان لازم و هزینه آن تحقیق کنید. بد نیست بدانید روشی که در ابتدای مسیر پیش می‌گیرید، حتما نباید در آینده هم به آن تکیه کنید و با گسترش کسب‌وکار  برنامه شما نیز می‌توانید با توجه به خواسته‌های مشتری تغییر کند.

سخن پایانی

فهم نحوه فروش کالا به صورت اینترنتی روندی نیست که گام به گام و ترتیبی باشد. با این حال در وهله اول داشتن کالایی برای فروش اهمیت زیادی دارد، اما 2 فاکتور بسیار کلیدی که باید مدنظر قرار دهید، عبارتند از: مکانی که در آن قصد فروش محصولات خود را کرده‌اید و نحوه ارسال این محصولات به مشتری. بنابراین بهتر است برای این موارد از روز اول تصمیم‌های هوشمندانه‌ای اخذ کنید. تجربه در زمینه فروش آنلاین محصولات ثابت کرده، توجه بیش از اندازه به محصول مدنظر برای فروش در ابتدای مسیر، می‌تواند زمینه‌ساز شکست باشد. بنابراین قبل از تامین محصول بهتر است به 2 فاکتور دیگر یعنی مکان فروش و چگونگی انبار کالا و ارسال آن فکر کنید. در این زمینه می‌توانید تمامی روش‌های فروش آنلاین را بررسی کنید و هزینه‌های مرتبط با ارسال سفارش را برآورد نمایید. با آگاهی از این موارد امکان دستیابی به موفقیت و کسب سود بسیار بیشتر خواهد بود.

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیمحصولاتتماس با مادرباره ما
Call Now Button