5 دلیل برای اثبات نقش دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسبوکار
در تجارت امروز آینده پژوهی (Futures studies) و دیجیتال مارکتینگ (digital marketing) 2 مفهوم بسیار مهم محسوب میشوند. آینده پژوهی علم پیش بینی شرایطی است که احتمال دارد در آینده رخ دهد، علمی که رویدادهای آینده را تخمین میزند ( دقت کنید آینده کسبوکار و دیجیتال مارکتینگ نیز در این علم بررسی میشود ). در سمت مقابل دیجیتال مارکتینگ قرار دارد، علمی که به واسطه اینترنت، خدمات و محصولات را به مشتریان معرفی مینماید. اگر صاحب کسبوکاری هستید، حتما باید با جزئیات این مفاهیم آشنا باشید. در ادامه ضمن بررسی این دو مفهوم، ضرورت و نقش هر یک در کسبوکارها مورد ارزیابی قرار خواهد گرفت. در انتها دلایلی مبنی بر اهمیت دیجیتال مارکتینگ در توسعه بیزینس برشمرده خواهد شد. پس این مطلب را از دست ندهید.
در ادامه این مطلب چه چیزهایی خواهید خواند:
آینده پژوهی و نقش آن در توسعه کسب و کارها | دلایلی که شرکتها را ملزم به سرمایه گذاری در دیجیتال مارکتینگ میکند | تاثیر آینده پژوهی در پیدا کردن روشهایی دیجیتال مارکتینگ | ضرورت دیجیتال مارکتینگ در رشد و توسعه برندها

آینده پژوهی و نقش آن در توسعه کسبوکار
آینده پژوهی یکی از زیرشاخههای علوم اجتماعی میباشد. هدف اصلی از به کارگیری این علم در کسبوکارها، شناخت ترندهایی است که در آینده تشکیل میشود. اجازه دهید جور دیگری به این موضوع بنگریم. آینده پژوهی قرار است به کسبوکارها کمک کند تا مسیر آینده تجارت را پیش بینی کنند، این که دنیای تجارت به چه سمتی حرکت خواهد کرد و یا چه فناوریها و تکنولوژیهایی برای توسعه و بازاریابی استفاده خواهد شد. چنین اطلاعاتی تنها با بررسی ترندهای گذشته و حال حاضر در کسبوکارها حاصل میشود. در واقع مسیر توسعه برندها از گذشته تا به امروز الگویی برای پیش بینی آینده آنها به شمار میرود.
آینده پژوهی تاثیر بسزایی در توسعه کسبوکارها دارد، چرا که سیاستها و مسیر کاری برندها برای رشد و توسعه تنها زمانی مشخص میشود که یک دید نسبی نسبت به آینده داشته باشیم، دیدی که این علم در اختیار ما قرار میدهد.

ضرورت به کارگیری دیجیتال مارکتینگ برای توسعه و بقای شرکتها
شاید اطلاعات زیادی از کسبوکار و دیجیتال مارکتینگ نداشته باشید. بنابراین یک تعریف ساده از این علم خالی از لطف نخواهد بود. دیجیتال مارکتینگ شامل تمام فعالیتهای بازاریابی است که در طی آن از اینترنت استفاده شود، بنابراین تمام اقدامات برای بازاریابی و جذب مشتری در فضای وب و شبکههای اجتماعی بخشی از دیجیتال مارکتینگ هستند. اگر بخواهیم شفافتر به این موضوع اشاره کنیم، فعالیتهایی نظیر بازاریابی در شبکه اجتماعی، بازاریابی محتوا، ایمیل مارکتینگ، سئو و … در این دسته قرار میگیرند.
حوزه دیجیتال مارکتینگ در طول چند سال گذشته رشد زیادی پیدا کرده است. این مهم یک دلیل قابل قبول دارد: امروزه تمام جهان به اینترنت متکی است و بسیاری از فعالیتهای شخصی و تجاری با آن گره خورده است. آمارهای تخمینی نشان میدهد هر فرد به طور میانگین هفتهای 24 ساعت از وقت خود را صرف وب و اینترنت میکند (درصد بالایی از این زمان با گوشی موبایل هوشمند است). از طرفی روز به روز تعداد کاربران اینترنتی گسترش پیدا میکند. واضح است اگر صاحب یک کسبوکار هستید، موفقیت و پیشرفت برندتان با حضور در عرصه وب تکمیل میشود، در غیر این صورت فرصتهای زیادی را از دست خواهید داد.
بدون اغراق میتوان گفت تمام شرکتها، برندها و کسبوکارها بدون توجه به اندازه شرکت و بودجهای که در دسترس دارند، ملزم به صرف وقت و بودجه در حوزه دیجیتال مارکتینگ هستند، البته تمام این موارد در صورتی است که شرکت بخواهد در بازار رقابتی حرفی برای گفتن داشته باشد و چشم انداز خوبی برای آینده رقم بزند. با توجه به اهمیت دیجیتال مارکتینگ در تجارت امروزی، متخصصین آینده پژوهی به دنبال ترندهای متداول در آینده این علم هستند، چرا که در این صورت کسبوکارها میتوانند سیاستها و برنامههای صحیحی اجرا کنند و به سمت موفقیت گام بردارند.
دلایل مختلفی وجود دارد که نقش کلیدی دیجیتال مارکتینگ در توسعه و رشد کسبوکارها را اثبات میکند. پیرامون این دلایل در بخشهای بعدی به طور مفصل بحث خواهد شد.

آینده پژوهی و شناسایی روشهای مناسب برای دیجیتال مارکتینگ
یکبار دیگر مرور کنیم: هدف نهایی در آینده پژوهی شناخت ترندهای متداول در آینده دیجیتال مارکتینگ است، موضوعی که منجر به حصول دادههایی میشود تا سیاستهای کسبوکار شکل بگیرد. به این ترتیب آینده پژوهی نقش پررنگی در توسعه و نموی یک کسبوکار دارد. شاید درک این موضوع کمی سخت باشد، به همین دلیل در ادامه به شما خواهیم گفت چگونه با استفاده از علم آینده پژوهی، ترندهای احتمالی در آینده دیجیتال مارکتینگ شناسایی میشوند. بیایید این موضوع را با هم بررسی کنیم.
آینده پژوهی نگاه خاصی به تکنولوژیهای نوظهور دارد. هوش مصنوعی، عینک واقعیت مجازی، دستگاه پرینتر 3 بعدی تنها بخشی از این فناوریها هستند که اهمیت بالایی دارند. طبق نظر متخصصین این حوزه به نظر میرسد از این فناوریها در آینده استفادههای بیشتری خواهد شد. به عنوان مثال بسیاری از امور تکراری روزمره به هوش مصنوعی واگذار میشود. به این ترتیب زمان و انرژی نیروی انسانی صرف امور حیاتیتر خواهد شد.
یک مثال دیگر عینکهای واقعیت مجازی هستند. احتمالا تا چندین سال آینده نیازی به حضور فیزیکی مشتری برای خرید نباشد. در این صورت عینک واقعیت مجازی محصولات یا خدمات را به صورت مجازی در معرض دید مشتری قرار میدهد. پرینترهای سه بعدی را نیز نباید فراموش کرد. با استفاده از این پرینترها مشتری میتواند یک مدل سه بعدی از محصولات شرکت در خانه پرینت بگیرد تا آن را بررسی کند.
چنین تحلیلهایی تنها بخشی از دستاوردهای متخصصین آینده پژوهی محسوب میشود. دانش حاصل از امور این متخصصین سیاستها و برنامهریزیهای هر کسبوکاری را هدفمند میکند.
چرا توسعه کسبوکار به دیجیتال مارکتینگ گره خورده است؟
باید پذیرفت آینده هر کسبوکاری به تکنولوژی و ابزارهای دیجیتال وابسته است. احتمالا شما هم تا به اینجا با ما هم عقیده باشید، اما اگر هنوز هم توجیه نشدهاید، پیشنهاد میکنم تا انتها این مطلب را مطالعه کنید. در ادامه مقاله دلایلی بر ضرورت به کارگیری دیجیتال مارکتینگ در توسعه کسبوکارها ارائه میکنیم.
- اندازه کسبوکار شما هیچ اهمیت ندارد، دیجیتال مارکتینگ کلید توسعه کسبوکارتان است
اگر کسبوکار شما کوچک باشد، شاید در حال حاضر زمان، بودجه و نیروی کافی در اختیارتان نباشد، اما این موارد اصلا مهم نیست. در هر صورت کسب و کار شما میتواند به دیجیتال مارکتینگ متوسل شود و از مزایای آن بهره ببرد. شاید با خود بگویید چگونه چنین چیزی ممکن است. برای شروع تنها به اینترنت، دستگاه الکترونیکی و یک برنامه هدفمند برای فعالیتهای دیجیتال مارکتینگ نیاز دارید.
یک برنامه ریزی صحیح و اصول در زمینه دیجیتال مارکتینگ، میتواند باعث توسعه در کسب و کارتان شود. در این صورت حتی اگر رقبای سرسختی داشته باشید، میتوانید حرفی برای گفتن داشته باشید. لازم به ذکر است دستیابی به این امر با تکیه بر روشهای سنتی بازاریابی کمی دور از ذهن و شاید غیرممکن باشد. البته نباید اهمیت برنامه ریزی، تعیین روند فعالیتها و صرف زمان کافی را نادیده گرفت، چرا که این موارد موفقیت یا عدم موفقیت شما را در مسیر قرار گرفته مشخص میکنند.

- هزینه فعالیت در دیجیتال مارکتینگ مقرون به صرفهتر است
با تکیه بر دیجیتال مارکتینگ علاوهبر صرفه جویی در زمان و کاهش نیروی انسانی، هزینههای جاری کسبوکار کاسته میشود. پیشتر هم اشاره کردیم که برای شروع تنها به یک دستگاه الکترونیکی و اتصال به اینترنت نیاز دارید تا با کمی دانش بتوانید فعالیت خود را آغاز کنید. البته اگر در ابتدای مسیر از متخصصین مشورت بگیرید هم بد نیست. هزینه انجام چنین روشی را با یک بازاریابی سنتی مقایسه کنید، زمانی که قرار است یک تابلوی تبلیغاتی در شهر اجاره نمایید. چنین فرضی میتواند یک دید خوب از تفاوت هزینههای بازاریابی آنلاین و بازاریابی سنتی به شما بدهد.
- بررسی روند تغییرات نرخ تبدیل در دیجیتال مارکتینگ بسیار ساده است
یکی دیگر از دلایلی که اهمیت استفاده از دیجیتال مارکتینگ را دوچندان میکند، ساده بودن فرآیند تحلیل و پیگیری روند تغییرات نرخ تبدیل است. در نتیجه به راحتی میتوانید این معیار را افزایش دهید. دیجیتال مارکتینگ این فرصت را به شما میدهد تا مثل آب خوردن روند تغییرات نرخ تبدیل را بررسی کنید. از سوی دیگر امکان بررسی جزئیتر فعالیتها نیز وجود دارد. به سادگی میتوان پی برد کدام بخش تاثیر بیشتری در نرخ تبدیل داشته است و در ادامه روی آنها زمان و انرژی بیشتری صرف کنید. (به عنوان مثال بازاریابی در اینستاگرام در برابر ایمیل مارکتینگ)
- به کارگیری دیجیتال مارکتینگ آسان است
به احتمال زیاد دیجیتال مارکتینگ سادهترین روش برای گسترش و توسعه کسبوکارتان باشد. کافی است اولین گامها را محکم بردارید تا نام تجارت و برندتان بر سر زبانها بیفتد. در این صورت ادامه مسیر مطابق میل شما پیش خواهد رفت.
ذکر این نکته مهم است که مردم به آن چه میان خود به اشتراک میگذارند، بیشتر از تبلیغات برندها اعتماد میکنند. خبر خوب این که دیجیتال مارکتینگ این فرصت را برای شما فراهم کرده است، تنها باید محتوای تبلیغات شما مفید و کاربردی بوده و ارزش اشتراک گذاری داشته باشد.

- شناخت مخاطب و مشتری به سادگی میسر است
آخرین دلیل برای استفاده از بازاریابی دیجیتال در توسعه و رونق کسبوکارها به شناخت عمیق از مخاطب و مشتری مربوط میشود. در واقع تکیه بر بازاریابی نوین امکان شناخت مشتریان را تسهیل بخشیده است.
- چه کسانی از سایتتان بازدید میکنند؟
- این بازدیدکنندگان اهل کدام کشور یا شهر هستند؟
- با چه دستگاهی از سایتتان بازدید میکنند؟
- آیا محتواهای شما را به اشتراک میگذارند؟
به لطف دیجیتال مارکتینگ پاسخ به این سوالات راحت است و با استفاده از دادههایی که از پاسخ به این سوالات بدست میآید، میتوان سیاستها و برنامههای تجاری را بهبود بخشید.
آشنایی با یک شرکت ایرانی در حوزه آینده پژوهی کسبوکار و دیجیتال مارکتینگ
چنانچه شما هم تصمیم گرفتهاید از مزایای دیجیتال مارکتینگ بی بهره نمانید و کسبوکار خود را هوشمندسازی کنید، توصیه میکنیم در طی این مسیر از مشاورههای متخصصین رسیس استفاده کنید.
رسیس یکی از شرکتهای فعال در زمینه آینده پژوهی کسبوکار و دیجیتال مارکتینگ میباشد که توانسته فعالیتهای خود را به صورت تخصصی پیش ببرد. آقای مهندس مروت به عنوان بنیانگذار و مدیر عامل این شرکت، با سابقهای طولانی توانسته فعالیتهای بی نظیری در این حوزه انجام دهد. یکی از سوابق حرفهای ایشان همکاری با برند مشهور و موفق آیس پک است. خبر خوب این است که در صورت برقراری ارتباط با سایت رسیس یک جلسه مشاوره رایگان با آقای مهندس مروت هدیه دریافت میکنید.
تفکر شما چیست؟ به نظر شما تاثیر آینده پژوهی و دیجیتال مارکتینگ بر آینده کسبوکارهای امروزی چقدر خواهد بود؟ اگر روزی کسبوکار خود را آغاز کنید، آیا از این حوزهها در استراتژی خود استفاده خواهید کرد؟ اگر صاحب کسبوکار هستید، تا به حال چقدر از این روشها برای رشد کسبوکارتان کمک گرفتهاید؟ به نظر شما چقدر این 2 علم ارزش آفرین هستند؟ نظرات خود را در کامنتها با ما درمیان بگذارید.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)