technician

بصورت کلی پشتیبانی به معنی ارائه خدماتی نظیر نصب نگهداری و در ادامه استقرار و راه اندازی سیستم ها به منظور کارائی و تداوم سرویس دهی به آنها میباشد که در قالب قرارداد هایی میان شرکت ها و مشتریان ارائه میگردد.

در شرکت های نرم افزاری خصوصا شرکت هایی که در زمینه تولید نرم افزار حسابداری فعالیت میکنند یک واحد پشتیبانی که از افراد با تجربه و مسلط تشکیل شده است وجود دارد و در زمینه خدمات رسانی، آموزش و رفع مشکلات بوجود آمده به مشتریان فعالیت میکنند.

برای روشنتر شدن وظیفه این واحد، مثالی به شرح زیر ارائه میدهیم.

  • از دید مشتری: در نظر بگیرید که شما یک نرم افزار حسابداری تهیه کرده اید و به ثبت اسناد به مشکل خورده اید، اولین راه حل از نظر شما واحد پشتیبانی نرم افزار میباشد. پس از تماس با واحد مربوطه شما توقع دارید شخص پاسخگو کاملا به مسائل حسابداری کامپیوتری و … مسلط باشد و با صبر و حوصله برای حل مشکل شما وقت گذاشته و شما را راهنمایی کنید.
  • از دید شرکت: ممکن است تماسی از سمت مشتری مبنی بر عدم کارکرد صحیح کامپیوتر یا نرم افزار حسابداری دریافت کنید. در این حالت شما شخص پاسخگو هستید و باید به مسائل مربوط به بخش کاری خود مسلط بوده و با صبوری به مشکل مشتری گوش دهید و مشکل بوجود آمده را حل کنید.

به روز رسانی

نرم افزار های حسابداری از آن دسته نرم افزار ها هستند که به طور مدام نیاز به بروز رسانی، رفع عیب و اضافه شدن امکانات جدید برای پاسخگویی به نیازهای جدید مخاطبین خود هستند، از این رو نیاز به پشتیبانی در نرم افزار حسابداری یک نیاز جدی به شمار می آید.

در مثال فوق و مثال هایی از این قبیل از شما به عنوان کارشناس پشتیبانی انتظار میرود که کاملا نسبت به مسئولیت خود آگاه بوده و از تخصص بالایی برخوردار باشید زیرا در غیر این صورت امکان ارائه خدمات مناسب به مشتریان نخواهید بود.

تغییر روش های ارائه پشتیبانی

در گذشته ها ارائه خدمات پشتیبانی بصورت حضوری انجام میگرفت اما امروزه با وجود پیشرفت تکنولوژی و پیوند خوردن تمام امورات با اینترنت، در اکثر خانه ها و شرکت ها اینترنت وجود دارد و اکثر خدمات نرم افزاری و پشتیباتی بصورت آنلاین صورت میگیرد و همین امر باعث شده که ارائه خدمات پشتیبانی با سرعت بسیار بالاتری ارائه شود و هزینه ها کاهش چشم گیری داشته باشد.

تخصص

ممکن است شما تصور کنید که کارشناس پشتیبانی فقط به دانش فنی و کامپیوتر نیاز دارد، ولی بسته به نوع فعالیت مجموعه کارشناسان نیاز به داشتن تخصص های جدا گانه برای ارائه خدمات مناسب نیز میباشند. برای مثال فعالیت در واحد پشتیباتی شرکت نرم افزار حسابداری علاوه بر تخصص کامل در زمینه کامپیوتر، نیازمند شناخت کامل نرم افزار، امکانات و ماژول ها، تسلط به بانک اطلاعاتی و آشنایی کلی با مباحث مالی و حسابداری نیز میباشد.

در انتها به بعضی از وظایف کارشناس و پشتیان نرم افزار را ذکر میکنیم.

  • نصب و راه اندازی اولیه نرم افزار برای سیستم یا سرور
  • آموزش کارکرد با نرم افزار
  • ارائه خدمات و رفع عیب نرم افزار
  • بالابردن سطح اطلاعات و سواد شخصی درحوزه مسئولیت
  • ارائه گزارشات دوره ای به مدیر پیشتیبانی