چه سخت‌افزاری برای کسب‌وکار شما مناسب است؟

برای اینکه ویژگی‌های یک سیستم را برای کسب‌وکار خود در نظر بگیرید اول به این نکته دقت کنید که این کامپیوتر یا لپ تاپ می‌تواند برای شما یکی از بزرگترین سرمایه‌ها در زمینه تجهیزات باشد. برای همین شما باید برای انتخاب سیستم از نظر سخت‌افزار و نرم‌افزار وقت بگذارید و میزان نیاز خود و کارمندان مجموعه را درنظر بگیرید. همچنین متوجه باشید که این سیستم قرار است در چه بخشی از مجموعه شما قرار بگیرد. برای مثال اگر این سیستم قرار است به عنوان سیستم سرور مجموعه شما باشد یا به عنوان سیستم بخش طراحی یا یک سیستم اداری ساده، از نظر سخت‌افزار و قیمت بسیار تفاوت دارد و این موضوع در بلند مدت نتیجه خود را به شما نشان می‌دهد. در ادامه این مطلب، با ارائه توضیحاتی به شما کمک خواهیم کرد تا انتخاب مناسب‌تری داشته باشید.

پردازنده (Processor)

پردازنده، نقش اصلی را در سیستم شما ایفا می‌کند و هرچه سرعت این قطعه بالاتر باشد، سیستم شما قادر به انجام کارهای بیشتری است. برای مثال شما می‌توانید تعداد برنامه‌های بیشتری را همزمان اجرا کنید یا داده‌های شما با سرعت بیشتری پردازش می‌شود. اگر سیستم را برای کار گرافیکی در نظر گرفته‌اید اینکه سیستم شما پردازنده قوی‌تری داشته باشد، اهمیت بیشتری پیدا می‌کند اما برای کارهای اداری، یک پردازنده معمولی هم کفایت می‌کند.

حافظه داخلی (Hard Drive)

حافظه سیستم یا هارد دیسک شما فقط از نظر فضای ذخیره‌سازی اطلاعات اهمیت دارد و در قدرت سیستم شما تاثیر زیادی ندارد. البته مگر اینکه برای سیستم از هاردهای جامد یا (SSD)  استفاده کنید که دراین حالت تاثیر قابل توجهی می‌گذارد. برای خرید یک سیستم باید میزان حافظه‌ سیستم شما برای ذخیره‌سازی فایل و نرم‌افزارهایی که قرار است روی سیستم نصب شود، کافی باشد. برای مثال سیستمی که برای بخش اداری در نظر می‌گیرید چون بیشتر برای اطلاعات متنی و اداری است به هارد بالایی نیاز ندارد. اما سیستمی که برای بخش طراحی در نظر می‌گیرید باید هارد بیشتری داشته باشد چون حجم نرم افزارهایی که نصب می‌شود، زیاد است و حجم اطلاعات تولیدی و نگهداری شده روی این سیستم‌ها بیشتر از سیستم‌های اداری است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید در صورتی که فضای ذخیره‌سازی شما کافی نباشد یا بعد از مدتی نیاز به فضای بیشتری داشته باشید، می‌توانید هارد دیسک با فضای بیشتری به سیستم اضافه کنید یا از درایورهای خارجی (External) نیز بهره بگیرید. همچنین فایل‌های قدیمی را به هارد اکسترنال انتقال دهید و در صورت نیاز آن‌ها را آرشیو کنید.

حافظه رم (RAM)

حافظه رم، حافظه جانبی پردازنده است و در سیستم شما تاثیر بسیار زیادی دارد. هرچقدر میزان این حافظه بالاتر باشد، سرعت سیستم و پردازش اطلاعات بالاتر می‌رود. یکی از نکاتی که هنگام خرید سیستم یا لپ تاپ باید در نظر بگیرید حافظه رم است. البته این نکته را هم در نظر بگیرید که بر اساس موارد استفاده، سیستم رم را تهیه کنید. برای مثال سیستم‌های بخش طراحی برای گرفتن خروجی از نرم‌افزارها یا پردازش اطلاعات نرم‌افزارهای طراحی، حافظه رم بیشتری را طلب می‌کنند این در حالی است که سیستم اداری نیاز کمتری به رم دارد. همچنین این نکته قابل ذکر است که این قطعه در لپ تاپ و در سیستم بعد از مدتی به راحتی قابل ارتقاء است.

مانیتور یا صفحه نمایش

انتخاب صفحه نمایش تا حد زیادی به نیاز، سلیقه و میزان هزینه‌ای که برای آن در نظر گرفته‌اید، بستگی دارد. می‌توانید بر اساس محل استفاده، سیستم مانیتور را در نظر بگیرید. برای مثال بخش در اداری از مانیتورهایی با سایز معمولی مثل 19اینچ تا 20اینچ و برای بخش‌های طراحی از مانیتورهای با ریزولوشن بالا و سایز 22اینچ تا 24اینچ بهره بگیرید. انتخاب مانیتور کاملا بستگی به دید و نیاز شما دارد و در کیفیت و سرعت سیستم تاثیری ندارد.

نوع اتصال به شبکه

با توجه به محیط مجموعه خودتان می‌توانید از شبکه‌های سیمی یا بی‌سیم در مجموعه استفاده کنید.

  • شبکه‌های سیمی

این نوع شبکه‌ها از نظر ثبات سرعت تا حد زیادی از شبکه‌های بی‌سیم بهتر عمل می‌کنند. این نوع شبکه از تعدادی کابل که از سیستم‌ها به تعدادی سوییچ متصل هستند، تشکیل می‌شوند. عیب این نوع شبکه‌ها مصرف کابل، آسیب‌پذیر و هزینه‌بر بودن کابل‌ها است. البته در صورتی که بخواهید جا به جا شوید، ممکن است در محل جدید، کابل‌های شبکه استفاده‌ای نداشته باشند. این مدل شبکه از امنیت بالایی برخوردار است چون برای هک کردن و دسترسی به اطلاعات شما در صورتی که شبکه به اینترنت متصل نباشد حتماً به اتصال فیزیکی سوییچ نیاز است.

  • شبکه‌های بی‌سیم

گاهی اوقات ممکن است شما به صورت موقت در محلی باشید یا نخواهید هزینه زیاد کابل ها را به مجموعه تحمیل کنید، در این حالت کافی است شما یک مودم بی‌سیم و تعدادی کارت شبکه بی‌سیم برای سیستم‌ها تهیه کنید. همچنین در صورت استفاده از لپ تاپ‌ها در مجموعه به تهیه کارت شبکه بی‌سیم هم نیاز ندارید زیرا اغلب لپ‌ تاپ‌ها این امکان را دارند. از مزایای این نوع شبکه می‌توان به استفاده کم از کابل‌ها، نامرتب نشدن محیط و راه‌اندازی آسان اشاره کرد. از معایب این مدل هم باید از کم بودن امنیت، امکان هک شدن شبکه وایرلس و ناپایدار بودن سرعت شبکه نام برد.

سیستم عامل

اغلب سیستم‌ها و تجهیزات در کشور بر پایه سیستم عامل‌های ویندوز هستند اما بهتر است به این نکته توجه کنید که می‌خواهید برای مجموعه خود از چه سیستم عاملی استفاده کنید. آیا سیستم عامل مک یا لینوکس در مجموعه شما نصب و راه‌اندازی می‌شود یا از نسخه‌های متفاوت سیستم عامل ویندوز استفاده می‌کنید. البته بیشتر مجموعه‌ها در کشور ما بر اساس ویندوز هستند. بهتر است شما برای سرور مجموعه از نسخه‌های ویندوز سرور و برای بقیه سیستم‌ها بر اساس نوع نیاز و آشنایی پرسنل، نسخه های دیگر ویندوز مثل ویندوز 10 یا نسخه محبوب 7 را نصب کنید.

کارت گرافیک

برای راه‌اندازی و تهیه سیستم در محیطی که قرار است سیستم در آن مورد استفاده قرار گیرد، دقت کنید. یکی از مواردی که می‌تواند تا حد زیادی در تغییر هزینه سیستم شما تاثیر بگذارد، کارت گرافیک است. اگر سیستم در بخش اداری قرار می‌گیرد، بهتر است از کارت گرافیک مادربورد (onboard) یا حداقل از کارت گرافیک‌های معمولی استفاده کنید. اما اگر سیستم در محیط طراحی و برای کارهای گرافیکی سنگین و تولیدی قرار می‌گیرد، بهتر است که از کارت گرافیک‌های حرفه‌ای استفاده کنید که سرعت پردازش بالاتری را فراهم کنند.

سخن پایانی

در آخر یک نکته اساسی در انتخاب سیستم و لپ تاپ‌ها وجود دارد که بهتر است به آن دقت کنید، سیستم‌های دسکتاپ یا به اصطلاح PC قابلیت ارتقاء دارند یعنی شما بعد از مدتی استفاده و احساس نیاز بیشتر می‌توانید به راحتی آن‌ها را به روز کنید یا ارتقاء دهید و قطعات قوی‌تری روی آن‌ها بگذارید. مخصوصا در بخش پردازنده که سیستم دسکتاپ شما بر اساس نوع مادربورد می‌تواند از مدل‌های متفاوت پردازنده پشتیبانی کند و قابلیت ارتقا وجود دارد. کارت‌های گرافیک روی این سیستم‌ها بر اساس نوع مادربورد قابل نصب هستند ولی این امر در لپ تاپ به این راحتی ممکن نیست. شما می‌توانید میزان حافظه ذخیره‌سازی یا هارد دیسک در لپ تاپ را افزایش دهید یا می‌توانید میزان حافظه رم را بیشتر کنید. اما پردازنده و کارت گرافیک اصلا قابل تغییر نیستند یا در صورت امکان هزینه بسیار بالایی را برای شما ایجاد می‌کند.

 

بدون دیدگاه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

صفحه اصلیمحصولاتتماس با مادرباره ما
Call Now Button