مسیر تغییرات صندوق فروشگاهی و نیاز آن به خدمات بانکداری الکترونیکی
پیشرفت فناوری توانسته بهصورت بنیادین جهان را تغییر دهد، این تغییر بر نحوه رفتار افراد در زمینه امور تجاری و شخصی تأثیر گذاشته است. فناوری الکترونیک که میتوان از آن بهعنوان مهمترین فناوری یاد کرد، بیشتر از هر چیزی حوزه تجارت و بازرگانی را تحت تأثیر خود قرار داده است. نتیجه این تغییرات، شکلگیری رقابت بر سر ارائه خدمات نوین و باکیفیت بیشتر به مشتریان و رسیدن به حداکثر رضایت مشتری است. این تغییرات باعث شده نظام بانکی از بانکداری سنتی به سمت بانکداری الکترونیکی حرکت کند و مفاهیم جدیدی چون پول الکترونیکی، پایانههای فروشگاهی و خودپردازها در رابطه با ارائه خدمات بانکی به مشتریان و کسب رضایت آنها مطرح شود. بنابراین استفاده از نرمافزار صندوق فروشگاهی برای مدیریت خردهفروشیها بهشرط بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیکی ممکن است.
تحولات صندوق فروشگاهی در طول زمان
صندوق فروشگاهی بهدلیل نیاز صاحبان مشاغل به مدیریت فروش و درآمدهای حاصل از آن در دهه ۱۸۷۹ توسط جیمز ریتی که صاحب یک رستوران بود، شکل گرفت.
در واقع در این زمان که کسبوکارها در آمریکا شاهد رشد روزافزون در تقاضای بازار بودند، برای فروش بهتر محصولات خود به استخدام نیروی کار بیشتر روی آوردند. همزمان با افزایش ظرفیت بازار در استخدام نیروی کار و عدم آشنایی با شیوههای مدیریت منابع انسانی در آن زمان، احتمال برداشت مبلغی از درآمد حاصل از فروش توسط برخی کارکنان وجود داشت. در نتیجه صاحبان مشاغل ضرورت روشی برای کنترل درآمدهای فروش را احساس کردند. صندوق فروش جیمز ریتی فاقد کشوی پول و چاپ فیش پرداخت بود و مورد استقبال قرار نگرفت. بهگونهای که در سال ۱۸۸۱ میلادی کارخانه صندوق فروشگاهی خود را به ایکرت واگذار کرد.
ایکرت پس از تحویل کارخانه صندوق فروشگاهی ریتی به آن کشوی پول و زنگ فروش اضافه کرد. در صندوق فروشگاهی ایکرت، صندوقدار باید مبلغ خرید مشتری را محاسبه و با فشردن دکمه کامل روی صندوق، کشوی پول نقد را برای گذاشتن پول مشتری یا پرداخت باقیمانده آن به مشتری باز کند. از آنجا که در این شرایط امکان جابهجا کردن پول نقد صندوق توسط صندوقدار وجود داشت، زنگ صندوق برای اطلاعرسانی به صاحب فروشگاه از انجام فروش و پرداخت وجه به صدا درمیآمد.
با وجود این تغییرات که عملکرد صندوق فروش بهبود پیدا کرده بود، همچنان مورد استقبال قرار نگرفت و ایکرت بهناچار این کارخانه را در سال ۱۸۸۴ میلادی به جان پترسون واگذار کرد. اضافهکردن کاغذ برای چاپ فاکتور فروش اقدام مناسبی بود که توسط پترسون انجام شد و در نهایت این صندوق فروش مورد توجه صاحبان مشاغل قرار گرفت.
تغییرات در صندوق فروش ادامه داشت تا اینکه از دهه ۱۹۷۰ میلادی، صندوقهای الکتریکی به بازار راه یافتند. بهگونهای که اولین صندوق فروشگاهی در قالب صندوقهایی که امروز در فروشگاهها و مراکز خرید مشاهده میکنید، در سال ۱۹۷۳ میلادی توسط شرکت IBM طراحی شد. این نوع از صندوقهای فروشگاهی در قالب نرمافزار و تحت ویندوز به بازار عرضه شدند و همزمان تغییرات فناوری بهروز شده و امکانات مختلفی به آنها اضافه شد.
صندوقهای فروشگاهی مبتنی بر ابر و اپلیکیشنهای صندوق فروشگاهی که روی دستگاههای کارتخوان اندرویدی نصب میشوند، جدیدترین نسخه صندوق فروشگاهی هستند که با حذف بسیاری از محدودیتهای صندوق فروشگاهی نسخه ویندوزی و هزینه مناسب، بسیار مورد توجه کاربران قرار گرفتهاند. البته لازمه استفاده از این فناوری جدید، بهرهگیری از خدمات بانکداری الکترونیکی است.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)