در  این مقاله سعی داریم درباره خرید و فروش های آنلاین یا اینترنتی صحبت کنیم. بصورت کلی فروشگاه آنلاین چیست و چه مزایا و معایبی دارد و برای خریداران و فروشندگان چه استفاده هایی میتواند داشته باشد.

پایه و اساس فروشگاه های اینترنتی چیست و چگونه کار میکنند

تعریف اصلی فروشگاه اینترنتی در واقع  انجام خرید یک کالا یا خدمات بر بستر اینترنت میباشد، یعنی شما از طریق اینترنت وارد وب سایت یک فروشگاه میشوید و با انتخاب کالا و خدمات مورد نظرتان، آن را دریافت میکنید. عملیات خرید در اکثر سایت ها بصورت آنلاین انجام میگیرد یا در برخی از سایت ها ممکن است هزینه را در محل دریافت کنند.

بصورت کلی خرید آنلاین زمانی انجام میشود که از یک بستر اینترنتی برای انجام عملیات خرید استفاده شود، در خرید آنلاین علاوه بر بستر اینترنت به کارت های اعتباری و اطلاعات کارت و رمز پویا نیز نیاز دارید.

اهمیت خرید های اینترنتی برای دولت های بسیار زیاد است زیرا با ترویج تجارت الکترونیکی و گسترش خرید های آنلاین بسیاری از مشکلات دولت ها مثل ترافیک خیابان ها برطرف میشود. تصور کنید که بیشتر مردم خرید های پایان سال خود را بصورت آنلاین انجام بدهند و بدون حضور در خیابان ها و بازارها به خواسته های خورد برسند، چقدر از حجم ترافیک کاسته میشود، چه تاثیری روی مصرف سوخت گذاشته میشود و میزان شاخص آلودگی هوا به چه میزان کاهش پیدا میکند.

قدمت فروشگاه های آنلاین به حدود 25 سال میرسد و اولین فروشگاه اینترنتی جهان در سال 1994 به نام نت مارکت تاسیس شد و اولین تراکنش امن و آنلاین را انجام داد و جالب است بدانید که این کسب کار آنلاین توسط یک شخص 21 ساله به نام دن کان آغاز شد. بعد از این در سال 1995 شرکت آمازون و سپس شرکت  eBay تاسیس شدند و پا به عرصه فروش آنلاین گذاشتند و باعث شدند که فروش آنلاین محبویت بیشتری پیدا کند.

فروش آنلاین یکی از بهترین راهکار های نجات خیلی از کسب و کار ها در دوران کرونا شده است

مزایا و معایب خرید و فروش اینترنتی

خرید و فروش اینترنتی تا چه حد از نظر شما جذاب است؟ دلایل خرید اینترنتی بستگی به برتری های خرید اینترنتی در برابر خرید حضوری دارد، اینکه شما هم با کدام روش بیشتر ارتباط برقرار میکنید هم بی تاثیر نیست!

خرید اینترنتی امکانی است که دنیای تکنولوژی به ما عرضه داشته و یک راه مناسب برای یک راه مناسب برای پیشرفت اقتصادی و تقویت اقتصاد خانواده ها به شمار می آید. بسیاری از فروشگاه ها برای فروش بهتر خود به سمت بازار های آنلاین و فروش از طریق وب روی آورده اند و باور کرده اند که این روش به رشد و پیشرفت آنها کمک میکند. در این روزها که بیماری کرونا روی اقتصاد تاثیر بسیاری گذاشته است و افراد بسیاری را درگیر خود کرده است بسیاری از مردم رو به خرید آنلاین آورده اند و حتی خرید های سوپر مارکت خود را نیز بصورت آنلاین انجام میدهند و حتی بسیاری از شرکت ها و فروشگاه ها فروشگاه های حضوری خود را موقتا تعطیل کرده اند و تمرکز خود را روی آنلاین شاپ یا فروشگاه آنلاین خود گذاشته اند. یکی از دلایلی که میتواند فروشگاه های آنلاین را جذاب تر کند اشراف به تنوع قیمت محصولات است که در خرید حضوری باید به مغازه های متفاوت و در بعضی مواقع در فاصله های مکانی متفاوت میباشد.

مزایای خرید اینترنتی

  • جلوگیری از خروج از منزل
  • از بین رفتن صف های خرید طولانی
  • دریافت سفارشات در کوتاه ترین زمان
  • خرید از منابع اصلی و حذف واسطه ها
  • استفاده از پشتیبانی آنلاین فروشگاه ها
  • خرید در فضای شخصی با ارامش و وقت کافی
  • خرید از هر مکانی بدون در نظر گرفتن مسافت ها حتی از کشور های دیگر
  • خرید در هر ساعت از شبانه روز بدون محدودیت حتی روز های تعطیل
  • تنوع بسیار زیاد محصولات
  • وقت کافی برای مطالعه همه اطلاعات و امکانات محصولات
  • حریم شخصی بیشتر و عدم اطلاع بقیه از خرید شما
  • امکان مرجوع کردن کالاها در برخی از فروشگاه ها مثلا تا یک هفته!
  • امکان ارسال هدیه بعد از خرید از طریق همان فروشگاه آنلاین
  • عدم حضور فروشنده در هنگام خرید

معایب خرید اینترنتی

حال که برخی از مزایای خرید آنلاین را باهم بررسی کردیم بد نیست درباره معایب این روش هم چند مثال را ذکر کنیم که بیشتر اطلاع داشته باشیم

  • ایجاد مشکلات در ارسال کالا
  • عدم تحویل در زمان مقرر
  • امکان آسیب دیدن کالا
  • امکان کلاهبرداری در برخی از سایت های نامعتبر
  • کاهش تعامل با جامعه
  • صرف زمان زیاد برای جستجو کالا مورد نظر در اینترنت
  • امکان مرجوع کردن کالا ممکن است دشوار باشد یا مراحل خاصی داشته باشد
  • ممکن از سفارش شما با کالایی که تحویل میگیرید متفاوت باشد
  • عدم وجود فرد راهنما برای خرید
  • تاثیر منفی روی محیط زیست بخاطر کارتن و بسته بندی های پلاستیکی

مزایا هایی که فروشگاه آنلاین به همراه داد

فروشگاه های آنلاین مزایایی را برای صاحبان کسب و کارها دارند که در زیر به تعدادی از آنها میپردازیم

  • هزینه راه اندازی فروشگاه های آنلاین به نسبت فروشگاه های معمولی بسیار کمتر است.
  • فعالیت فروشگاه آنلاین محدود به محیط فروشگاه نیست و از هر محیطی میتواند فعالیت کند.
  • امکان شناخت رفتارهای مشتری و توسعه فروشگاه و محصولات بر اساس درخواست ها
  • محدوده زمانی فعالیت فروشگاه آزاد است و در هر ساعتی میتواند بازدید کننده داشته باشد.

با در نظر گرفتن این نکته که نیاز به ارائه خدمات معمول که در خرید های حضوری ارائه میشود نظیر ارائه کالا، توضحیات محصول و هدایت مشتری نیست، میتوان با استفاده از زمانی که این امر برای شما فراهم میکند تمرکز خود را روی مسائلی نظیر تهیه کالا، بررسی و ارائه محصولات جدید بگذارید

کدام یک بهتر است؟ حضوری یا آنلاین؟

در کنار شرایطی که دو مدل خرید برای ما فراهم میکنند، میتوان از این نظر هم این دو مدل را مورد بررسی قرار داد که خرید آنلاین یا حضوری هم برای هر کالا میتواند مناسب یا نامناسب باشد. مثلا برای کالاهایی که شما اطلاع دقیق از آن دارید میتوانید از خرید آنلاین بهره بگیرید یا برای بخری از کالا ها حتما نیاز به مراجعه حضوری و بررسی بیشتر میباشد. ما در اینجا به برخی از این موارد اشاره میکنیم

کالاهایی که برای خرید آنلاین مناسب است

  • کالا های الکترونیکی
  • لباس (درصورتی که رنگ و سایز را دقیق بدانید)
  • غذای حیوانات
  • کتاب (درصورتی که از اطلاعات کتاب مطلع هستید)
  • ماشین دست دوم
  • اقلام سوپر مارکتی
  • کادو و هدیه چون بسته بندی شده یا کادو پیچ شده ارسال میشود و برای مسیر های دور مناسب است.

اقلامی که خرید حضوری برای آنها مناسب‌تر است عباتند از:

  • هر آنچه که باید از نزدیک دیده شود مثل مبلمان
  • اقلام سنگین که هزینه حمل و نقل بالایی دارند.
  • اقلامی که ممکن است نیاز به مرجوع کردن داشته باشند.
  • هر آنچه که قبلا نخریده‌اید مثلا اقلام غذایی، اودکلن، لوازم آرایش

اگر اهل چانه زدن و تخفیف گرفتن هستید اصلا روش خرید آنلاین را به شما توصیه نمیکنیم!!

چگونه پرداخت اینترنتی انجام دهیم؟

پرداخت اینترنتی به پرداختن پول از طریق اینترنت، در قبال دریافت کالا یا خدمات اطلاق می‌شود. به طوری که این پرداخت بدون نیاز به حضور فیزیکی در بانک یا فروشگاه و از طریق اینترنت انجام شود. در واقع خریدار با استفاده از کارت بانکی خود می‌تواند از اینترنت خرید کند و پول آن را همان موقع پرداخت کند.

نحوه ی خرید اینترنتی به صورت زیر است:

احتمالا اگر از یک فروشگاه خرید اینترنتی انجام داده باشید حتما نام کاربری و رمز عبور دارید در غیر این صورت با عضویت در سایت میتوانید نام کاربری و رمز عبور مربوط به خود را داشته باشید. برای ثبت نام باید یک فرم مربوط به سایت را پر کنید که یک سری اطلاعات نظیر نام و نام خانوادگی، شماره همراه، آدرس ایمیل و آدرس جهت تحویل کالا را وارد کنید و سپس یک نام کاربری و یک رمز عبور دلخواه وارد کنید و عضو شوید و پس از عضویت اقدام به خرید محصول مورد نظر خود کنید.

پس از ورود به فروشگاه، کالای مورد نظر را با زدن دکمه با عنوان “افزودن به سبد خرید” یا چیزی شبیه به آن، وارد سبد خرید خود می‌کنید. این کار را برای تمام کالاهای موردنظرتان انجام دهید.

پس از انتخاب تمام کالاهای مورد نظر و وارد کردن آنها در سبد خرید، روی سبد خرید بزنید تا لیست کالاهای انتخابی خود را ببینید. سپس ادامه فرآیند خرید را انتخاب کنید.

ممکن است در قسمتی از فرآیند امکان تغییر مواردی مانند آدرس محل تحویل وجود داشته باشد. می‌توانید تغییرات لازم را انجام دهید.

برخی سایت ها امکان تعیین زمان دریافت دارند و می‌توانید زمان مناسب را انتخاب کنید یا ممکن است بازه زمانی بدهند مثلا ۲ تا ۳ روز کاری آینده.

حالا نوبت به پرداخت آنلاین می‌شود. به نکته مهم زیر در نحوه خرید اینترنتی کالا دقت کنید:

هنگام پرداخت، درگاه پرداخت از شما اطلاعات حساب بانکی شما را می‌خواهد که شامل ۱۶ رقم شماره کارت، تاریخ انقضای کارت، cvv2 و رمز پرداخت آنلاین است. در مرحله پرداخت آنلاین توجه کنید که آدرس وب سایت با آدرس HTTPS شروع شده باشد نه HTTP. وجود HTTPS یعنی امنیت صفحه تامین شده و برای پرداخت، مناسب است.

البته امروزه با کمک رمز پویا بسیار این کار امن تر شده است و جلوی فاش شدن رمز عبور یا هک شدن حساب شما گرفته شده است. ولی باز هم باید به موارد امنیتی دقت زیادی داشته باشید.